Industriële muziek

Wat tegenwoordig meestal "industrial" wordt genoemd heeft bijna niets te maken met de oorsprong van het genre. Industrieel was pure herrie, en met opzet! Het was een kunstbeweging die vooral wilde provoceren. Er werden dingen afgebeeld die anders niet voor het voetlicht werden gebracht: Oorlog, ziektes, geweld, seks, dood. Daarnaast waren er verontrustende geluidscollages die naar de kijker brulden, terwijl op grote schermen op de achtergrond nog verontrustender beelden werden getoond. Bands als Throbbing Gristle toverden met hun optredens het ene na het andere schandaal tevoorschijn. Ze werden beschouwd als een avant-gardistische muziekgroep en de eerste vertegenwoordigers van de klassieke industrial. Laibach waren ook bekende vertegenwoordigers van de mengeling van actiekunst en avant-garde muziek.


Uit deze oorspronkelijke industrial en post-industrial met bands als Einstürzende Neubauten ontstonden genres als power electronics, dark ambient, ritual, military pop en death industrial. De nabijheid van de zwarte scene ontstond onder andere door muzikale overlappingen met elektronische punkmuziek en post-punkmuziek. Bekende vertegenwoordigers hier zijn Skinny Puppy, DAF en Die Krupps. Tegenwoordig spreekt men grofweg van industriële rock en industriële metal als het bijvoorbeeld gaat om bands als Ministry of Nine Inch Nails. In elk geval kan gezegd worden dat de oorspronkelijke industriële muziek op een gegeven moment de hardere en militaire tonen in de zwarte scene bracht.