Lifestyle

Gothic is een levensstijl. Dat hoor je steeds weer van de scèneleden in interviews. Maar wat betekent het eigenlijk? Moet je verkleed als vampier gaan winkelen, je muren zwart schilderen en in een doodskist slapen om "in" te zijn? Natuurlijk niet.


Wat met deze uitspraak wordt bedoeld is eerder dat goths zich niet verkleden voor een festival of een feest. Ook in het dagelijks leven speelt hun scèneverwantschap een rol. De meeste goths passen hun outfits natuurlijk aan de dagelijkse eisen aan, want de zwarte scene is al lang geen jeugdcultuur meer. Je moet werken, je hebt een gezin en verplichtingen. En als de werkgever een te donkere outfit, sieraden of kledingstijl niet toestaat, dan moet je je gewoon aankleden. De undercut wordt bedekt, de piercing wordt eruit gehaald, de zwarte kleding wordt onschadelijk gemaakt met kleurrijke accessoires, zodat geen enkele klant of collega in het bedrijf schrikt. En dat is precies het punt.


Gothics verkleden zich eerder in het dagelijks leven dan in hun vrije tijd, terwijl de vaak bekritiseerde "weekend goths" zich verkleden in een zwart carnavalskostuum voor het feest of voor een festival in het weekend en in het dagelijks leven de voorkeur geven aan mainstream mode. Ook de huizen van goths verraden hun duistere houding met veel kleine en grote accessoires. Daarvoor hoeven ze niet eens in een kist te slapen. Sieraden, haar, make-up, accessoires, woninginrichting en zelfs dansstijl verraden de subcultuur. Of de goth het nu leuk vindt of niet.


Je kunt je passie voor het donker niet afschudden met je kleding, dus het flitst altijd door. Als goth val je op, ook al doe je moeite om er op korte termijn bij te horen, zodat het dagelijks leven slaagt. De subcultuur komt altijd door. En dit is ongeveer hoe het eruit ziet als je het de vrije loop laat:


Kleding


Er is geen uniforme kledingstijl in de gothic-scene. Daarvoor zijn de afzonderlijke sub-scènes eenvoudigweg te verschillend. Niettemin kunnen sommige stoffen, schoenen, kledingstukken en kenmerken beschreven worden als typisch voor de scène. De kleur zwart domineert natuurlijk nog steeds de kledingkast.


Karakteristiek voor de scène is de vervaging van de geslachten, die niets te maken heeft met een seksuele geaardheid. Mannen dragen zeker ook jurken, rokken, hakken en make-up. Er zijn geen genderspecifieke kledingnormen, ook al zijn sommige sub-scènes zoals de EBMers en de metal factie meer gekleed volgens het klassieke rolmodel dan andere.


Seksuele voorkeuren of seksuele identiteit hebben echter niets te maken met de geslachtsverwarring van de goths. Het gaat om speelsheid, statements en styling, zoals David Bowie bijvoorbeeld illustreerde met zijn kunstfiguur Ziggy Stardust.


Gothic, Fetish, Dracula - Typische outfits in de gotische scène


Maar waar de ene scène eindigt en de andere begint is soms moeilijk te zeggen. Terwijl de goths en wavers uit de begindagen van de scene nog veel kleren en weinig huid lieten zien, is het tegenwoordig vaak andersom. Bondagebroeken, corsages, weinig stof, lak, leer en de noppenkragen uit de punktijd leveren dan een beeld op dat je ook in de S/M-scene of in de fetisjscene op vergelijkbare wijze zou aantreffen, vooral omdat ook daar de kleur zwart overheerst. Sommige goths vinden het leuk, anderen niet.


Gothics houden van jurken en tops van panne fluweel. Broeken, japonnen, vesten en mantels kunnen van brokaat of zijde zijn. Dit ziet er niet alleen Victoriaans uit, maar ook beslist vampierachtig. Lestat en Louis uit "Interview with a Vampire" doen de groeten. Voeg een frêle overhemd, wandelstok, zonnebril en hoge hoed toe en Bram Stoker's Dracula is perfect. In tegenstelling tot de film geven goths echter de voorkeur aan een veel donkerder make-up en dragen de mannen zelden baarden. Jurken, mantels en capes zijn qua snit en stof ook vaak geïnspireerd op romantische vampierfilms. Toch is de goth geen cosplayer, maar doet hij slechts inspiratie op voor zijn sombere stijl.


Minder romantische vertegenwoordigers geven de voorkeur aan leren jas, leren broek en mesh top. In combinatie met donkere make-up, zilveren sieraden, gothic riemgespen en laarzen of spikes ontstaan outfits die doen denken aan films als The Crow of Underworld. Ook hier ligt de nadruk op inspiratie, niet op imitatie.


De no-nonsense, eenvoudige factie van de waver heeft de neiging stof te dragen: harembroeken, blazers en rechte overhemden met of zonder patronen. Een must hier zijn de snoeken, of winklepikkers. Dit zijn puntige, platte schoenen met gespen en dunne zolen. Ze zijn nu moeilijk verkrijgbaar. Als je een origineel uit de jaren '80 bezit, mag je jezelf gelukkig prijzen.


Fishnet shirts, off-the-shoulder topjes, strakke broeken en Doc Martens of laarzen. Voor sommige goths is hun punkafkomst nog te zien in de outfit. Als alternatief voor het visnethemd speelt men ook graag met panty's. Ze worden eenvoudig omgezet in een top. Daarvoor wordt een gat gescheurd in het "kruis" voor het hoofd, de voetdelen worden afgeknipt zodat de handen een uitgang kunnen vinden, en met een paar gaten en loopsteken is de punk-goth top klaar voor actie. Voor de batcavers, die vaak plateaulaarzen dragen, gaat de panty zelfs over de laarzen heen - en meestal in het wit en uitgescheurd om op een spinnenweb te lijken.


Alles kan, niets moet


Sinds het begin van de zwarte scene in de post-punk is de garderobe van goths goed gevuld. Er zijn er nauwelijks die zich hier strikt aan de klassieke modellen houden. Er is een wilde mix en iedereen stelt zijn eigen stijl samen uit de mogelijkheden of verzint zelfs een nieuwe. De "stijl" kan ook bestaan uit een effen zwart T-shirt en een effen zwarte spijkerbroek. Veruit het grootste deel van de scene doet het zonder uitgebreide outfits die fotografen graag op festivals achtervolgen omdat ze zogenaamd de scene vertegenwoordigen. Het behoren tot de scene komt ook tot uitdrukking in kleding, maar de liefde voor muziek en de affiniteit met het donker zijn belangrijkere criteria. Daarom werkt het niet om "iets zwarts" aan te trekken zonder passie voor de inhoud om er deel van uit te maken.


Sieraden


Sieraden horen er gewoon bij - als statement of gewoon om de outfit te onderstrepen. Kettingen, ringen, oorbellen, piercings: op het eerste gezicht wijkt dit alles niet af van de mainstream. Maar op het tweede gezicht ontdek je typische symbolen en griezelige details die je niet elke dag ziet. Tenminste niet als je geen goth bent.


Typische symbolen in het tafereel zijn omgekeerde kruizen, pentagrammen, ankh-tekens, vleermuizen, raven en nog veel meer motieven die voortkomen uit mystiek, religie of fantasie. Echte botten, echte klauwen, edelstenen, klinknagels en leer zijn ook populair. Gruftis dragen vooral zilveren sieraden. De laatste jaren zijn er echter ook tendensen naar goud.


Een heel typisch sieraad dat bijna niet voorkomt in de mainstream is de neusketting. Het zit vast aan de oorbel en de neusring en hangt over de zijkant van de wang. Het is versierd met parels, kruizen, ankhs of andere gotische symbolen. De klauwring is bijna net zo zeldzaam in de mainstream. Het wordt over de vinger getrokken en bootst een lange klauw van zilver na.


Lichaamsmodificaties spelen een steeds belangrijkere rol in de zwarte scene, ook al komen ze vaker voor bij jongere generaties. Gespleten tongen, tot vampiertanden geslepen snijtanden of geslepen oren die aan elfen doen denken: Het verschil met het kostuum is duidelijk. Tanden of oren zijn niet "vermomd" maar chirurgisch aangepast - en dat is in het dagelijks leven moeilijk te verbergen.


De hoofdtooi onderscheidt goths ook van de mainstream. De laatste jaren zijn zogenaamde gohic hoofddeksels populair geworden. Dit zijn uitvoerig ontworpen, handgemaakte bouwwerken van veren, hoeden, hoorns, natuurlijke materialen, edelstenen, sluiers en nog veel meer details. De fantasie kent geen grenzen en de ambachtslieden van het toneel overtreffen elkaar in het ontwerp van de prachtige hoofdtooien, die overwegend passen bij de romantische outfit. Zelfs de New Romantics in de jaren '80 vertrouwden op opvallende hoofdtooien met hoeden, sjaals en sluiers.


Een eenvoudiger, maar nog belangrijker sieraad is de zonnebril. Ze mogen nooit ontbreken. Eigenlijk maakt het niet eens uit of de zon schijnt. Helderheid is reden genoeg! De meeste goths dragen eenvoudige zonnebrillen, maar er zijn nu ook leveranciers die brillen aanbieden in de vorm van vleermuizen of doodskisten. Ook steampunks komen steeds met nieuwe ontwerpen die doen denken aan bijvoorbeeld vliegeniersbrillen.


Wat de mainstream op zijn best kent van carnaval is onderdeel van de normale outfit in de gothic-scene: contactlenzen in alle mystieke kleuren en vormen ronden het sombere totaalbeeld af. Kunstwimpers geven de finishing touch aan de gedurfde make-up.


Tatoeages zijn niet per se typerend voor de scene. Maar nu ze in de samenleving in het algemeen populairder worden, zie je ook tatoeages in beeld. Hier zijn het de motieven die kunnen afwijken van de mainstream. Gotische spreuken, vleermuizen, gotische symbolen, scènes uit films, schedels. Natuurlijk heeft de zwarte scène dat laatste niet voor zichzelf.


Ook voor sieraden geldt: alles kan, niets moet! In het algemeen kun je zeggen dat goths veel sieraden dragen. Veel ringen, veel kettingen, veel piercings, veel armbanden, veel oorbellen: mogelijk is ook dit voortgekomen uit een overdrijving van de tamelijk onopvallende mainstream. Wie bijvoorbeeld naar foto's van Madonna in de jaren '80 kijkt, weet dat bergen sieraden om de hals en op de armen geen uitvinding van de moderne tijd zijn.